Wytłaczanie tworzyw sztucznych cz. 3/10
3. Prędkość obrotowa ślimaka
Prędkość obrotowa wału silnika wynosi 1750 obr/min jest to dużo za dużo dla ślimaka wytłaczarki. Z jednej strony taka prędkość powodowałaby generowanie zbyt dużego ciepło w wyniku tarcia, z drugiej czas przebywania tworzywa w układzie byłby za krótki, nie gwarantował właściwego mieszania a nawet uplastycznienia. Typowe przełożenia to 10:1 i 20:1. Wyróżnić jednak możemy przypadki, dla których prędkości obrotowa wynosi 10-40 obr/min (wytłaczanie dwuślimakowe przeciwbieżne, PVC twardy, profile) lub 200-1400 obr/min (wytłaczanie dwuślimakowe współbieżne, compunding).
Warto w tym punkcie, nadmienić o silnikach wysokomomentowych ang. high torque motor), pracujących bez przekładni, oraz charakteryzujących się: mniejszym zużyciem energii, 10-20% mniej niż silniki prądu stałego, oraz 5-10% prądu przemiennego, wolne od wibracji, cichsze, chłodzone wodą, brak jest wentylatora, niski lub całkowity brak kosztów konserwacji, wolne od kurzu, wolne od oleju, są mniejsze, mają kompaktową budowę, są łatwe w instalacji, jest mniej kabli, na drugim biegunie: są drogie. W niektórych zastosowaniach nie będzie to jednak czynnik decydujący. Ze względu na brak oleju, napędy mogą znaleźć zastosowanie w produkcji na potrzeby przemysłu farmaceutycznego oraz spożywczego. Zwarta budowa układu może mieć znaczenie w momencie gdzie limituje nas dostępna przestrzeń, np. przy współwytłaczaniu.
Prędkość obrotowa wału silnika wynosi 1750 obr/min jest to dużo za dużo dla ślimaka wytłaczarki. Z jednej strony taka prędkość powodowałaby generowanie zbyt dużego ciepło w wyniku tarcia, z drugiej czas przebywania tworzywa w układzie byłby za krótki, nie gwarantował właściwego mieszania a nawet uplastycznienia. Typowe przełożenia to 10:1 i 20:1. Wyróżnić jednak możemy przypadki, dla których prędkości obrotowa wynosi 10-40 obr/min (wytłaczanie dwuślimakowe przeciwbieżne, PVC twardy, profile) lub 200-1400 obr/min (wytłaczanie dwuślimakowe współbieżne, compunding).
Warto w tym punkcie, nadmienić o silnikach wysokomomentowych ang. high torque motor), pracujących bez przekładni, oraz charakteryzujących się: mniejszym zużyciem energii, 10-20% mniej niż silniki prądu stałego, oraz 5-10% prądu przemiennego, wolne od wibracji, cichsze, chłodzone wodą, brak jest wentylatora, niski lub całkowity brak kosztów konserwacji, wolne od kurzu, wolne od oleju, są mniejsze, mają kompaktową budowę, są łatwe w instalacji, jest mniej kabli, na drugim biegunie: są drogie. W niektórych zastosowaniach nie będzie to jednak czynnik decydujący. Ze względu na brak oleju, napędy mogą znaleźć zastosowanie w produkcji na potrzeby przemysłu farmaceutycznego oraz spożywczego. Zwarta budowa układu może mieć znaczenie w momencie gdzie limituje nas dostępna przestrzeń, np. przy współwytłaczaniu.
Komentarze